Besked


LIVSSTILSTERAPEUTEN har en mission
at få flere og flere mennesker til at være SUND hele livet, være glade ved at motionere rigtigt, spise fornuftigt og tage ansvar for livet. Kost og motion har en aktiv indflydelse på ens velvære, selvtillid, udstråling og overskud i krop – sind – ånd.

 

Den enkelte har ansvaret for sit eget liv.

Vi har alle ret til at leve livet, som vi vil.

Træffer vores egne valg.

Men vi må være klar over, at vores valg har konsekvenser for os selv

og kan påvirke andre – i positiv eller negativ retning.

 

Sund livsstil

 

Fakta om kost

Sund kost har stor betydning for at fremme et stærkt immunforsvar og bevare et godt helbred, forebygge over/undervægt, spiseforstyrrelser og kostrelaterede sygdomme som hjerte-karsygdomme, aldersdiabetes, vissekræftformer og knogleskørhed.

En sundere aktiv livsstil begynder med at opnå ens idealvægt ved en balanceret kostplan, så kroppen får de næringsstoffer den behøver for at kunne fungere optimalt. Det er ikke alle, der ved hvor vigtigt det er eller har mulighed for at få næringsrig kost og drikkevarer. Disse mennesker kommer derfor ofte til at mangle vigtige næringsstoffer til at skabe en optimal sund balance og et stærkt immunforsvar.


Ved forarbejdede fødevarer er der ofte mange vigtige vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer der er gået tabt. Det er derfor vigtigt, at vælge rene og friske råvarer til sunde kostvaner.

HUSK: Du er, hvad kroppen optager og ikke altid det du indtager!

 

Spis flere:

  • Rå frugter, grønsager, frisk salat, spirer, nødder og frø
  • Bælgfrugter som ærter, bønner og linser
  • Sild, laks, makrel, sardiner og skaldyr
  • Æg, fjerkræ, hvidt kød og vild
  • Brune ris og fuldkornspasta
  • Havregryn/grød og usødede morgenmadsprodukter

Spis færre:

  • Mejeriprodukter som fed ost/mælk og fløde
  • Forarbejdet og røget kød som pølser, bacon og skinke
  • Madvarer med et højt mættet fedt- og sukkerindhold.
  • Færdiglavede og forarbejdede måltider
  • Fødevarer med hvedemel som brød, kager, kiks og wienerbrød

Hjælp til med at bevare næringsstofferne:

 

  • Spis friske og rå grønsager og frugt når det kan lade sig gøre
  • Damp grønsagerne let frem for at koge dem
  • Brug ovnen eller tørsteg frem for at stege i fedtstof
  • Pocher fisken eller i ovnen frem for at grille den
  • Skrab grønsagerne frem for at skrælle dem
  • Lad ikke grønsager ligge for længe i vand
  • Undgå at salte maden – prøv at nøjes med kostens naturlige saltindhold

Væske:

Drik mindst 2 liter vand om dagen, for at hjælpe cellerne med at udrense kroppen, så affaldsstofferne kommer ud af kroppen, og holder den korrekt hydreret. Det optimale er at drikke 1 liter vand når du vågner, for at opfylde de depoter, som tømmes i nattens løb. 60-70 % af kroppens vægt er vand. Fortynd frugtjuice med 50 % vand eller pres frisk frugtjuice.Drik et stort glas vand en halv time før hvert måltid for at undgå, at du spiser for meget. Undgå drikkevarer med lav kalorie indhold som indeholder kunstige sødestoffer. Begræns indtagelsen af te og kaffe til to kopper om dagen. Begræns indtagelsen af alkohol til et minimum!

Sund livsstil

 

Motioner regelmæssigt

Regelmæssig motion hjælper med at holde huden og musklerne faste og cirkulationen optimal. Musklerne er kroppens "ovne". Når de er aktive, forbrænder de energi! Stil efter at dyrke mindst 20 minutters aerobic hver anden dag. Her er nogle få forslag: En rask travetur, cykling eller svømning er alle udmærkede motions former. Overvej at investere i en motionscykel eller en romaskine, så du kan dyrke motion i dit eget hjem hver eller hver anden dag, mens du lytter til din ynglings musik. Få en sportsrelateret hobby med ordentlig træning, f.eks. fægtning, kampsport, badminton, boldspil, klatring, kanoroning, ridning eller dansetimer. Svøm sammen med en ven/veninde eller familien, forøg din længde og puls efterhånden. Husk altid at strække ud i 10 minutter før du motionerer, for at undgå overbelastede muskler og led.

 

Husk de ting, som kan bremse succesen

Manglende væske.

For meget alkohol, sukker, fedt og salt.

Medicin, p-piller og hormonbehandlinger.

Under eller overvægtig og spiseforstyrrelser.

 

 

Ernæringsmæssig forsikring

Fra det øjeblik vi kommer til verden, og hele livet igennem spiller ernæringen en meget vigtig rolle for vores udvikling og velbefindende. Alle, lige fra spædbørn til oldinge har brug for vitaminer og mineraler til kroppens rette vækst, udviklingen og til at bevare et varigt godt helbred.

Da vores kroppe befinder sig i en konstant tilstand af forandring, vil vores ernæringsbehov også forandre sig med kroppens udvikling. Vi er klar over i vores rådgivning at når det drejer sig om ernæring, findes der ikke et enkelt produkt som er det ideelle til alle. God ernæring bør dække et helt livsforløb og det er hvad du får hos os.

Husk hos LIVSSTILSTERAPEUTEN helbreder vi ingen sygdomme.

Hvis du er syg, skal du gå til din læge.

LIVSSTILSTERAPEUTEN rådgiver professionelt omkring sund kost, der giver et stærkt immunforsvar og giver kroppen mulighed for at helbrede sig selv.